Чому школи повинні використовувати виключно вільне програмне забезпечення

Річард Столлман

Є загальні причини, чому усі користувачі комп'ютерів повинні наполягти на використанні вільного програмного забезпечення. Воно дає свободу керувати комп'ютерами - з власницьким програмним забезпеченням комп'ютер робить те, що хоче власник програми, а чи не користувач. Вільні програми дозволяють користувачам співпрацювати друг з одним й розвиватися.

Ці причини відносяться до шкіл, оскільки вони відносяться до кожного. Але є спеціальні причини, коли ми говоримо про школи. По-перше, вільне програмне забезпечення дозволяє зберігати шкільні гроші. Навіть у найбільш багатих країнах школи мають певні проблеми з фінансування. Вільне програмне забезпечення дає школам, як і інших користувачам, свободу скопіювати й поширювати програмне забезпечення. Так шкільна система може легально робити копії для всіх комп'ютерів для всіх шкіл. У бідних країнах, це може допомогти скоротити розрив голосів на розвитку інформаційних технологій.

Ця причина очевидна. Вона хоч і важлива, але не є важливою. Розробники пропрієтарних програм можуть жертвувати копії програм школам, знімаючи в такий спосіб проблему закупівля. (Зауважте! Школа, яка погодиться на таку пропозицію, має оплачувати майбутні відновлення програм.) Проте давайте розглянемо глибші причини.

Школа повинна викласти дітям шлях життя, що буде дуже корисним суспільству в целому. Якщо школи вчать вільному програмному забезпеченню, то учні використовуватимуть його й після випуску. Це суспільству в цілому уникне домінування мегакорпорацій. Ці корпорації пропонують безплатно зразки своїх програм школам за тією ж причини, через яку тютюнові компанії та наркоторговці пропонують свій товар безкоштовно, щоб захопити дітей. Але корпорації не будуть давати цім учням знижки, тільки-но вони виростуть та будуть дипломованими фахівцями.

Вільне програмне забезпечення дає можливість учням вивчати, як воно працює. Багатьом юнакам цікаво розібратися, як працює комп'ютер та його програми. Саме у юному віці майбутні хороші програмісти мають отримати ці знання. Щоб навчитися добре писати програми, учні повинні вивчити багато вихідних кодів та написати багато власних. Вони мають читати і розуміти реальні програми, які люди справді використовують. Їм буде, дуже цікаво побачити код програми, із якою реально працюють.

Власницьке програмне забезпечення ставить перепону їхній жадобі до знань словами: "Знання, яке ви хочете - таємниця. Вивчення забороняється"! Вільне програмне забезпечення заохочує кожного вчитися. Співтовариство вільних програм відкидає домінування бездушної технології, яке тримає народ в невігластві; ми заохочуємо учнів будь-якого віку й положення до того що, щоб читати вихідний код і вчиться стільки, скільки хочуть знати. Школи, які використовують вільне програмне забезпечення, заохочують обдарованих до руху вперед.

Наступна причина навіть глибше ніж попередня. Ми сподіваємося, що школи розкажуть учням основні факти і прищеплять корисні навички, але це не усі завдання школи. Найбільш фундаментальна місія шкіл у тому, щоб вчити людей бути хорошими громадянами своєї країни й хорошими сусідами - щоб співпрацювати з іншими, хто потребує їхньої допомоги. У сфері комп'ютерів це – навчати дітей спільно використовувати програмне забезпечення. Середня школа насамперед має прищепити учням думку: "Якщо вже ви приносите програмне забезпечення до школи, ви повинні ділитись ним з іншими дітьми". Звісно, школа повинна практикувати те, що проповідує: все програмне забезпечення, встановлене у школі, має бути доступно для копіювання учням, що вони могли брати його додому і чи передавати іншим. Коли ви вимагаєте від дітей написати дома програму, ви маєте дати їм вільне але не крадене програмне забезпечення.

Залучення учнів для використання вільного програмного забезпечення та участь у житті співтовариства вільного програмного забезпечення - практичний урок життя. Це більш гуманний зразок для наслідування у житті, ніж запропонований магнатами. Школи всіх рівнів повинні використовувати виключно вільне програмне забезпечення.

Авторське право 2003 Річард Столлман. Дослівне копіювання і передрук цієї статті повністю дозволяються без ліцензійного платежу на будь-якому носії зі збереженням цього повідомлення.

Оригінал статті http://www.newsforge.com/article.pl?sid=03/11/09/0228239

Вільний переклад українською: Вадим Машков, adiel@linux.kiev.ua, Київ, 2007 рік Дослівне копіювання і передрук перекладу повністю дозволяються без ліцензійного платежу на будь-якому носії зі збереженням цього повідомлення та посиланням на оригінальну статтю Річарда Столмана.