Запуск системи в експлуатацію.

Систему можна завантажити з сайту iceB і встановити необхідні програмні пакети згідно їх інструкцій по встановленню звичним для Лінукса шляхом:

configure
make
make install

Для Gentoo GNU/Linux є оверлей з необхідними ебилдами DYSTRYK/cfg/usr/local/portage в якому iceB називається app-office/iceb. Отже для встановлення в Gentoo достатньо виконати:

emerge iceb

Для побудови графічної версії вкажіть флаг USE=gtk

export USE=gtk emerge iceb

Щоб почати експлуатувати систему мають бути побудовані такі програми:

Термінальна:

startxbu : головна програма, з допомогою якої можна запускати й інші програми бухгалтерського обліку;

sozsqlbaz : програма створення бази даних для бухгалтерського обліку;

dostup : програма дозволу доступу до створеної бази даних для користувача та призначення йому пароля для роботи з SQL базою даних;

xbu : - "Головна книга";

xmu : - "Матеріальний облік";

xzp : - "Заробітна плата";

xdk : - "Платіжні документи";

xuos : - "Облік основних засобів";

xusl : - "Облік послуг";

xkas : - "Облік касових ордерів";

xpro : - допоміжна програма для виписки накладних на витрата;

saldo : - програма перенесення сальдо наступного року.

Графічна:

i_start : головна програма, з допомогою якої можна запускати й інші програми бухгалтерського обліку;

sozsqlbaz : програма створення бази даних для бухгалтерського обліку;

i_sozbrest : програма доповнення бази даних для бухгалтерського обліку;

i_dostup : програма дозволу доступу до створеної бази даних для користувача та призначення йому пароля для роботи з SQL базою даних;

Перше що потрібно після побудови всіх програм - це створити базу даних (з допомогою програми sozsqlbaz) і дозволити доступ до неї конкретним користувачам, що з нею працюватимуть (з допомогою програми dostup).

Якщо вже працювали з попередньою версією системи, то перед установкою програм нової версії системи необхідно зібрати і запустити на виконання програму alter (util/alter.c). Ця програма виконає всі зміни у вашій базі даних, які потрібні для нової версії системи. Для побудови програмних засобів перейдіть до каталогу util і виконайте команду:

make alter

Якщо ви працюєте під Linux - зверніть увагу до файлу nastsys.alx Вкажіть там імена відповідних програм.

Після цього необхідно створити каталог, в котрий мають бути покладені файли з настроюванням й документацією. Файли настройки мають розширення alx, а файли з документацією - txt. Ви мусите створити каталог, у якому створено підкаталоги тих файлів й повідомити системі шлях, де їх шукати. Всередині цього каталогу має бути створений підкаталог doc, у якому мають лежати всі файли з розширенням txt. Файли з розширенням alx повинні лежати в підкаталозі, що має таке ж ім'я, як й ім'я бази даних бухгалтерського обліку, яку ви створили з допомогою програми sozsqlbaz.

Припустимо, створили каталог /var/db/iceb і створили базу даних з ім'ям db, тоді файли повинні лежати так:

/var/db/iceb/db/*.alx : - шлях на каталог з файлами alx

/var/db/iceb/doc/*.txt : - шлях на каталог з файлами txt

Для вказівки програмам місця, де шукати ці файли, ви повинні змінній середовища PUTNANSI присвоїти шлях /var/db/iceb. Цей шлях настроюється в стартовому профайлі:

export PUTNANSI=/var/db/iceb

Після цього ви можете розпочати експлуатацію програм.

Ключі для запуску програм:

b : - ім'я бази

h : - хост

p : - пароль

Приклад.

Припустимо користувач має пароль для роботи з SQL базою даних "demo". База даних розмічена безпосередньо з ім'ям "buhbaz". Програми він мусить запускатися так:

Термінальна:

startxbu -p demo -h localhost -b buhbaz
xbu -p demo -b buhbaz
xmu -p demo -b buhbaz
xzp -p demo -b buhbaz
xdk -p demo -b buhbaz

Графічна:

LANG=POSIX PUTNANSI=/var/db/buhbaz i_start -p demo -h localhost -b buhbaz

Хочу звернути увагу, що програми самі визначають login користувача, який запускає програму. Тому якщо програма під час запуску каже, що у вас немає доступу до бази, то це ще не означає, що ви вказали невірний пароль для login, під яким ви зареєструвалися у системі, або даному login взагалі не встановлено дозвіл для роботи з конкретною базою даних. (Дозвіл для роботи з базою і установка пароля виконуються з допомогою програми dostup)

Ключ -h вказувати необов'язково, якщо база даних перебуває на вашій машині.

Після запуску кожної із програм на екрані має з'явитися повідомлення у тому, що не заведено контрагент з кодом 00. Увійдіть в режим роботи з нормативно-довідковою інформацією й у список контрагентів введіть контрагента з кодом 00 і всі необхідні реквізити вашої організації. Код 00 зарезервований спеціально для введення реквізитів організації, експлуатуючої програму бухгалтерського обліку.

Зміна бази даних.

Необхідність зміни бази даних може виникнути по кільком причинам. На однієї машині може експлуатуватися бухгалтерський облік для кількох організацій, також бухгалтер має можливість бути (за сумісництвом) в кількох організаціях і, отже, повинен мати можливість легко переходити з одної бази в іншу.

З іншого боку, у процесі багаторічної експлуатації системи виникатимуть архівні бази за роки. Використовуючи цей режим, оператор може легко переключитися на потрібну базу даних.

Після входу у цей режим на екрані з'явитися меню:

--------------------------
|Ім'я бази......     |
|Хост на базу..      |
--------------------------
F1 допомога F2 зміна бази F4 очистити F10 вихід

F1 : - перегляд цієї інформації;

F2 : - виконує зміну бази;

F4 : - очистити меню від введеної інформації;

F10 : - вихід.

Введіть потрібне вам ім'я бази й натисніть F2. Якщо в вас немає доступу до бази - програма вам звідси повідомить. Якщо ніяких повідомлень не було, значить операція пройшла успішно.

Для зручності роботи, оператор може встановити список баз даних, до яких він має доступ та записати їх у файл ".spisokbaz.alx". Файл повинен перебувати у каталозі, звідки відбувається запуск програм, має приблизно такий вигляд:

buh    | Поточний бухгалтерський облік
buh1999| Бухгалтерський облік за 1999 рік
  |             |
  |             -> Найменування організації, або коментарій
  |
  ----------> ім'я бази даних

Якщо такий файл існує, то, при вході у режим зміни баз на екрані з'являється меню з переліком баз даних, у якому ви можете підсвічуванням рядку вибрати потрібну базу й тицьнути на "Enter".

Якщо необхідно працювати з базами які перебувають на різних серверах, необхідно додати третє поле у кожному рядку в якому вказати хост де розміщено базу. Наприклад:

buh | Поточний бухгалтерський облік|localhost
  |             |                     |
  |             |                     -> хост де розміщено базу
  |             |
  |             -> Найменування організації, або коментарій
  |
  ----------> ім'я бази даних